Usein kysyttyjä kysymyksiä
Lue alta meiltä useimmin kysytyt kysymykset laatujärjestelmän rakentamiseen liittyen.
Mikä on laatujärjestelmä?
Laatujärjestelmä = laadunhallintajärjestelmä. Laadunhallintajärjestelmä on ikään kuin kuvaus yrityksen toiminnasta, jota peilataan haluttua standardia vasten. Jatkuva parantaminen ja asiakastyytyväisyys ovat laatujärjestelmän ytimessä. Laadunhallintajärjestelmällä osoitetaan, että yrityksen prosessit ja johtaminen täyttävät toiminnalle asetetut laatuvaatimukset.
Mistä laadunhallintajärjestelmän rakentaminen aloitetaan?
Aivan ensimmäiseksi Reseni asiantuntija tutustuu asiakasyrityksen toimintaan ja prosesseihin haastattelemalla yrityksen avainhenkilöitä. Samalla käydään läpi, mitä laatujärjestelmää tukevaa materiaalia yrityksellä on jo valmiina ja tehdään tarkempi suunnitelma projektin etenemisestä.
Miten laadunhallintajärjestelmän rakentaminen toteutetaan?
Tarjoamme sinulle kaksi vaihtoehtoa: Laatujärjestelmä -avaimet oveen ja Laatujärjestelmä -projektinohjaus.
Avaimet oveen -toteutus on oiva valinta silloin, kun asiakkaalla ei ole osoittaa projektiin henkilöresurssia kiireestä tai muusta syystä johtuen.
Projektinohjaus sopii hyvin toteutustavaksi silloin, kun asiakas pystyy osoittamaan henkilön laatuprojektin läpiviemiseen.
Elintarviketurvallisuusjärjestelmiä luotaessa projektinohjaus on ainoa toteutustapa. Syynä tähän on se, että toimialalla tulee nimetä henkilö vastaamaan elintarviketurvallisuudesta.
Kuinka paljon aikaa tarvitaan laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen?
Tämä riippuu projektin toteutustavasta ja siitä, millä henkilöresursseilla järjestelmää rakennetaan. Aikataulu laaditaan aina yrityskohtaisesti, kiireet huomioiden. Kokemuksesta tiedämme, että järjestelmän rakentamisen aloittamisesta sertifiointiauditointiin voi kulua aikaa 2−12 kuukautta.
Reseni asiantuntija voi rakentaa pohjan järjestelmälle, jolloin säästetään arvokasta aikaa. Valmista pohjaa ja mallidokumentteja asiakasyrityksen on helppo analysoida ja kehittää.
Miksi rakentaa laadunhallintajärjestelmä?
Laadunhallinta paranee, mikä tarkoittaa rahallisia säästöjä yritykselle.
Saadaan selkeyttä johtamiseen, prosesseihin ja jatkuvaan parantamiseen.
Vastataan asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin.
Paljonko laadunhallintajärjestelmä maksaa?
Järjestelmän rakentamisen kustannus vaihtelee työn laajuuden mukaan. Järjestelmän rakentamiseen tarvitaan keskimäärin 3−10 työpäivää. Laatujärjestelmä-projektinohjaus on yleensä kustannukseltaan hieman edullisempi −johtuen asiakkaan omasta resurssista järjestelmän sisällön tuottamiseksi.
Projektiohjauksessa hyödynnetään nykyisin myös etäyhteyttä. Tämä toteutustapa on kustannuksiltaan edullisin. Yleensä projektiin tarvitaan 7-12 kahden tunnin mittaista etäyhteyksillä toteutettavaa tapaamista.
Lähtökohtaisesti järjestelmän rakentamista ja käyttöönottoa mietittäessä on syytä varautua useamman tuhannen euron kustannukseen. Ylläpitokustannukset ovat jatkossa pienemmät.
Voiko laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen saada tukea?
Kyllä voi, tällä hetkellä. Tukirahoitukseen voi tulla tulevaisuudessa muutoksia.
Laadunhallintajärjestelmän rakentamiseen on ollut mahdollista hakea ja saada tukea ELY-keskusten kautta. Autamme maksutta yrityksesi eteenpäin tässä hakuprosessissa. Oheisen painikkeen takaa löydät lisätietoa yrityksen kehittämisavustuksesta.